AVG en (e-mail)marketing

 

Marketing en de AVG: het lijkt een onmogelijke combinatie. Niets is echter minder waar. Toegegeven, er zitten hier en daar wat haken en ogen aan, maar als je weet wat wel en niet kan is marketing nog prima mogelijk hoor 😊

E-mailmarketing

Op grond van de AVG mag je alleen persoonsgegevens verwerken met een duidelijk omschreven doel. Bijvoorbeeld: je wilt een e-mailadres (persoonsgegeven) van een potentiële klant opslaan in je e-maillijst, zodat je diegene jouw nieuwsbrief kunt versturen (doel).

Daarnaast mag dit alleen op basis van één van de zes grondslagen die in de AVG zijn beschreven.

Bij e-mailmarketing heb je twee situaties: e-mails die je stuurt naar bestaande klanten of oud-klanten. En e-mails die je stuurt naar potentiele klanten en/of geïnteresseerden van jouw dienst of product. Ik noem deze marketinggerichte e-mails voor het gemak in dit blog ‘nieuwsbrieven’.

Oude en bestaande klanten

Op het moment dat mensen al klant bij je zijn of zijn geweest, mag je ze nieuwsbrieven sturen zonder dat ze hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. Als de inhoud van de nieuwsbrieven maar een link heeft met de dienst of het product dat ze eerder bij je hebben afgenomen. En ze moeten zich eenvoudig kunnen uitschrijven. De grondslag die je dan gebruikt is ‘gerechtvaardigd belang’.

Potentiële klanten

Bij mensen die nog geen klant van je zijn ligt dat anders. Deze groep moet namelijk altijd ondubbelzinnig toestemming hebben gegeven voor het versturen van nieuwsbrieven. Het moet duidelijk zijn dat jij hun e-mailadres gaat gebruiken voor het versturen van nieuwsbrieven. De grondslag die je bij deze groep gebruikt is ‘toestemming’.

Verder moet je bij e-mailmarketing met de volgende punten rekening houden:

De toestemming (bij e-mailmarketing de ‘opt-in’) moet altijd gegeven worden door een actieve handeling. Dit betekent dat een vinkje niet vooraf al mag zijn ingevuld (‘opt-out’).

Deze toestemming mag niet ‘verstopt’ zijn in je algemene voorwaarden.

Voor elk doel moet er apart toestemming worden gegeven. Bijvoorbeeld een vinkje voor je e-book en een vinkje voor je nieuwsbrief. Als iemand dus toestemming heeft gegeven voor alleen het downloaden van je e-book, mag je hem niet zomaar nieuwsbrieven gaan sturen!

Een oplossing is door iemand te ‘belonen’ met je gratis weggever als hij/zij zich op jouw nieuwsbrief abonneert.

Wanneer iemand nog geen 16 is, moet iemand met ouderlijk gezag (mede)toestemming geven.

Je moet een toestemmingsregister bijhouden. Hierin moet je ook bijhouden op basis van welke informatie de gebruiker toestemming hebben gegeven. De toestemming alleen is dus niet genoeg!

Ten slotte moet elke nieuwsbrief moet een uitschrijflink bevatten, waarmee de gebruiker zich gemakkelijk kan uitschrijven.

Google Analytics en Hotjar

Gebruik je analytische cookies via Google Analytics of Hotjar? Dan heb je hiervoor toestemming nodig. Vraag je deze toestemming niet? Dan kun je zowel Google Analytics als Hotjar ‘privacyvriendelijk’ instellen. Je moet een verwerkersovereenkomst met deze bedrijven afsluiten en vervolgens kun je de persoonsgegevens die je via deze twee tools verzamelt anonimiseren. Informeer de bezoekers van je website hierover in je privacyverklaring!

Tracking cookies en andere pixels

Bij gebruik van tracking cookies moet de bezoeker van een website expliciet via een actieve handeling toestemming hebben gegeven. Anders mag de cookie niet worden geplaatst!

Maak jij gebruik van de zogenaamde ‘similar audiences’ of ‘lookalike audiences’om op zoek te gaan naar nieuwe doelgroepen voor je klant? Bijvoorbeeld via Google Adwords of Facebookadvertenties? Dan moet je voor het gebruik van de gegevens uit het klantenbestand dat je gebruikt wel toestemming hebben! Deze gegevens zijn immers persoonsgegevens van jouw klant. Hetzelfde geldt voor een facebookpixel die je kunt gebruiken om conversies mee te meten.

Op het moment dat je dus persoonsgegevens gaat inzetten voor (re-)marketingdoelen, heb je de expliciete toestemming van deze persoon nodig om dit te kunnen doen. Dit is immers een ander doel dan waarvoor deze persoon zijn of haar e-mailadres aanvankelijk aan jou heeft gegeven!

Tip voor jou

AVG en marketing: het is misschien geen match made in heaven, maar marketingmogelijkheden zijn er nog zeker. Mijn tip voor jou: Wees open en eerlijk en geef aan met welk doel je de persoonsgegevens verzamelt. Laat zien dat je werkt volgens de nieuwe privacyregels. Dit wekt vertrouwen bij (potentiële) klanten en zorgt waarschijnlijk ook voor meer begrip.

Zeg eens eerlijk, jij vindt het toch ook een prettig idee om te weten dat bedrijven waarmee jij zaken doet netjes met jouw gegevens omgaan?

 

Vragen?

Roept dit artikel vragen bij je op? Schroom niet ze te stellen en ik zal mijn best doen om ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEESTER LEIJSTRA
Adriaan Coenenstraat 13
2584RE Den Haag
KVK: 59732199

 

CONTACTGEGEVENS 
Mariëlle Leijstra
06 - 4565 9217
info@meesterleijstra.nl

Copyright 2019 Meester Leijstra | algemene voorwaarden | privacyverklaring | ontwerp door Jan & Sien